אום אל-קנאטר היא אם הקשתות

לא פעמים רבות מזדמן לו לאדם לחזור אחורה 2000 שנה, ולהיכנס אל תוך בית כנסת מהימים ההם. באם הקשתות שליד הקיבוץ נטור (20 ק"מ מאתנחתא באפיק) זה אפשרי.

יישוב סורי על חורבות יישוב יהודי
פעם לפני 2000 שנה היה פה יישוב יהודי משגשג. יהודי היישוב הקימו כאן בריכות שבהן הם הלבינו פשתן רב בכמויות תעשייתיות ממש, מה שהזרים כנראה לא מעט כסף ליישוב הקדום, וזה מה שאפשר להם לבנות במקום בית כנסת גדול ומפואר.

המים של הבריכות להלבנת הפשתן הגיעו ממעיין שהזרים אליהן את מימיו. מדובר בבריכות מלבניות שאגרו את המים הרבים שנצרכו לביצוע המלאכה. מעל הברכות נבנו שלוש קשתות גדולות ומרשימות. קשת אחת התמוטטה ברעש האדמה הגדול של שנת 749, אולם שתיים מהקשתות שרדו כמעט בשלמותן עד היום. השם של היישוב הסורי שהוקם כאן על חורבות הכפר היהודי הוא אום אל-קנטאר, או בעברית: אם הקשתות – על שום הקשתות שגם לאחר שנהרסו פה ושם, נותרו מרשימות ביותר.

לרגלי הקשת השמאלית, מצויה ברכה, שמימיה צלולים מאוד; ולכן היא המזמינה ביותר לשכשוך נעים ומרענן.

בית כנסת גדול ומפואר
בית הכנסת העתיק בן שתי הקומות, מרובה העמודים והקשתות, בעל  העיטורים הרבים – נהרס גם הוא עם השנים; אך חורבותיו שהתגלו לראשונה בסוף המאה ה-19 גילו קיר גדול ועוד כותרות ועמודים גדולים – שהבהירו מעל לכל ספק כמה גדול ומפואר היה המבנה בעבר, וגם הראו בברור שהמדובר בבית תפילה יהודי מתקופת המשנה והתלמוד.

בשנת 2010 הוחלט לשחזר בתקציב של כ-14.2 מיליון ₪ את בית הכנסת. המקום יפה ביום, ומואר ומזמין גם בערב ובלילה.  בעת אישור התקציב לשחזור בית הכנסת כיהן כשר התיירות רחבעם זאבי, שנרצח מספר ימים אחרי האישור; ולפיכך התווסף שם נוסף לאתר ההיסטורי המרשים הזה: "קשתות רחבעם".