גמלא – להתרגש כל פעם מחדש

סיפור היסטורי מרתק על יכולות אנושית לא שגרתית, חפירות ארכאולוגיות של עיר מבוצרת וגדולה, נוף עוצר נשימה הכולל מצוקים כבירים ומפל מרשים, כמות גדולה של עופות דורסים גדולים ומפוארים… גם מי שכבר היה פה שוב ושוב, לא יכול שלא להתרגש כל פעם מחדש כשהוא מגיע לשמורת הטבע גמלא. בואו גם אתם להתרגש – 23 ק"מ בלבד מאתנחתא באפיק.

לעוף על כנפי ההסטוריה
במאה הראשונה לספירה הרומאים משתלטים על ארץ ישראל. יהודים רבים לא מוכנים להתכופף למרותם, ובראשם מנהיג המרד הגדול יוסף בן מתתיהו. בשנת 66 לספירה מבקש מתתיהו לבנות עיר בצורה על ראש הר תלול. דרך אחת בלבד מובילה אל המצוק שבראש ההר הזה, ומשלושת עבריו האחרים תהום. מקום מצוין להתבצרות, וכנראה שלהתבצרות לתקופה ארוכה. במציאות הדברים היו קצת שונים.

קרבות קשים מאוד ניטשו על ההר הזה – כשבסופם לאחר קרב אחד שבו גברו היהודים בקול גדול על הרומאים, היה קרב נוסף שבו נטבחו 4000 יהודים מתושבי העיר ו-5000 נוספים פשוט קפצו אל מותם. סיפור בלתי נתפס מזמנים אחרים. כיום, אפשר ללכת בין חורבותיה של העיר. להתרשם משרידי הביצורים והחומות, מאבני הבתים, בורות המים, בית הכנסת כמובן ועוד.

במקום ישנם גם שרידים של כפר עתיק מתקופת הברונזה. למעשה, נזכרת גמלא (היושבת על הר דמוי דבשת גמל) עוד מכיבוש הארץ ע"י יהושוע בן נון – כאחת הערים מוקפות החומה שבארץ כנען.

לצלול אל הנופים המשכרים עם העופות הגדולים
שמורת הטבע גמלא, המשתרעת על כ-20 ק"מ, כוללת בתוכה את נחל דליות ונחל גמלא, שממנו יוצאת הפתעה מרנינה: המפל האיתן הגבוה ביותר בארץ, שגובהו 51 מטרים. כל מי שעומד ליד מפל גמלא זוכה לקבל מנה גדולה של טיפות מים מרעננות מכל עבר. חוויה מומלצת במיוחד בימות הקיץ החמים.

בתוך השמורה עומדות להן גם כ-700 אבנים ענקיות, הנקראות דולמנים. ובאזור הזה אוהבים גם לקנן נשרים. אותו עוף גדול ממדים ומרשים. בשמורה ישנו אזור תצפית, המבטיח צפייה בעופות דורסים רבים היוצאים וחוזרים אל הצוקים הכבירים, חגים במעגלים בשמיים, ולפעמים מתקרבים אל עמדת התצפית באופן מרגש ומפעים.